ПОЛОЖЕННЯ про порядок обчислення та сплати земельного податку на території Потіївської сільської територіальної громади на 2025 рік
Додаток
до рішення Потіївської сільської
ради 49 сесії VIII скликання
Потіївської сільської ради
від .06.2024 року №
ПОЛОЖЕННЯ
про порядок обчислення та сплати земельного податку на території Потіївської сільської територіальної громади
на 2025 рік
Положення про порядок обчислення та сплати земельного податку на території Потіївської сільської ради (далі – Положення) визначає об’єкти оподаткування, платників податку, розміри ставок, податковий період та інші обов’язкові елементи для справляння плати за землю по Потіївській сільській раді, визначені статтею 7 Податкового кодексу України.
1. Загальні положення
1.1. Плата за землю встановлюється згідно з Податковим кодексом України.
1.2. Плата за землю – обов’язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
1.3. Земельний податок – обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.
2. Платники земельного податку
2.1. Платниками податку є:
2.1.1. власники земельних ділянок, земельних часток (паїв);
2.1.2. землекористувачі, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування.
2.2. Особливості справляння податку суб'єктами господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, встановлюються главою 1 розділу XIV Податкового кодексу України.
3. Об'єкти оподаткування земельним податком
3.1.Об'єктами оподаткування є:
3.1.1. земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні;
3.1.2. земельні частки (паї), які перебувають у власності;
3.1.3. земельні ділянки державної та комунальної власності, які перебувають у володінні на праві постійного користування.
4. База оподаткування земельним податком
4.1.Базою оподаткування є:
4.1.1.нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого Податковим кодексом України;
4.1.2. площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.
База оподаткування по земельних частках (паях) визначається згідно із даними земельних ділянок, на які фізичні особи мають право як власники земельних часток (паїв), з урахуванням підпунктів 4.1.1 та 4.1.2 цього пункту.
5. Ставка земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місця знаходження)
5.1. Встановити ставку земельного податку:
5.1.1. Встановити в адміністративних межах Потіївської сільської ради ставки земельного податку за земельні ділянки нормативну грошову оцінку яких проведено, у розмірі не більше 3 відсотків від нормативної грошової оцінки, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
5.1.1.1. Встановити ставку земельного податку на земельні ділянки земель житлової забудови, що використовуються без отримання прибутку (присадибна ділянка), у розмірі 0,1 відсотків від нормативної грошової оцінки.
5.1.2. Встановити ставки земельного податку на земельні ділянки сільськогосподарських угідь в межах населених пунктів Потіївської сільської ради у розмірі 1,0 відсоток від нормативної грошової оцінки.
6. Ставки земельного податку за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено:
6.1. Встановити ставку земельного податку на земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів Потіївської сільської ради, нормативну грошову оцінку яких не проведено, у розмірі 5 відсотків від нормативної грошової оцінки
7. Пільги щодо сплати земельного податку для фізичних осіб
7.1. Від сплати податку звільняються:
7.1.1.особи з інвалідністю першої і другої групи;
7.1.2.фізичні особи, які виховують трьох і більше дітей віком до 18 років;
7.1.3. пенсіонери (за віком);
7.1.4. ветерани війни та особи, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту";
7.1.5. фізичні особи, визнані законом особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
7.1.6. учасники АТО та учасники бойових дій.
7.2. Звільнення від сплати податку за земельні ділянки, передбачене для відповідної категорії фізичних осіб пунктом 7.1 цієї статті, поширюється на одну земельну ділянку за кожним видом використання у межах граничних норм:
7.2.1. для ведення особистого селянського господарства - у розмірі не більш як 2 гектари;
7.2.2. для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка): - селище не більш як
7.2.3. для індивідуального дачного будівництва - не більш як 0,10 гектара;
7.2.4. для будівництва індивідуальних гаражів - не більш як 0,01 гектара;
7.2.5. для ведення садівництва - не більш як 0,12 гектара.
7.3. Від сплати податку звільняються на період дії єдиного податку четвертої групи власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі за умови передачі земельних ділянок та земельних часток (паїв) в оренду платнику єдиного податку четвертої групи.
7.4. Якщо фізична особа, має у власності декілька земельних ділянок одного виду використання, то така особа до 1 травня поточного року подає письмову заяву у довільній формі до контролюючого органу за місцем знаходження земельної ділянки про самостійне обрання/зміну земельної ділянки для застосування пільги. Пільга починає застосовуватися до обраної земельної ділянки з базового податкового (звітного) періоду, якому подано таку заяву.
8. Пільги щодо сплати податку для юридичних осіб
8.1. Від сплати земельного податку звільняються:
8.1.1. органи державної влади та органи місцевого самоврядування, органи прокуратури, суду, підрозділи МНС, спеціалізовані санаторії України для реабілітації, лікування та оздоровлення хворих, військові формування, утворені відповідно до законів України, Збройні Сили України та Державна прикордонна служба України, заклади, установи та організації які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевого бюджетів;
8.1.2. санаторно-курортні та оздоровчі заклади громадських об’єднань осіб з інвалідністю, реабілітаційні установи громадських об’єднань осіб з інвалідністю;
8.1.3. громадські об’єднання осіб з інвалідністю України, підприємства та організації, які засновані громадськими об’єднаннями осіб з інвалідністю та спілками громадських об’єднань осіб з інвалідністю і є їх повною власністю, де протягом попереднього календарного місяця кількість осіб з інвалідністю, які мають там основне місце роботи, становить не менш як 50 відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за умови, що фонд оплати праці таких осіб з інвалідністю становить протягом звітного періоду не менш як 25 відсотків суми загальних витрат на оплату праці.
Зазначені підприємства та громадські об’єднання осіб з інвалідністю мають право застосовувати цю пільгу за наявності дозволу на право користування такою пільгою, який надається уповноваженим органом відповідно до Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні".
У разі порушення вимог цієї норми зазначені громадські об’єднання осіб з інвалідністю, їх підприємства та організації зобов'язані сплатити суми податку за відповідний період, проіндексовані з урахуванням інфляції, а також штрафні санкції згідно із законодавством;
8.1.4. дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади незалежно від форм власності і джерел фінансування , заклади культури , науки, освіти , охорони здоров’я, соціального захисту, фізичної культури та спорту , які повністю утримаються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
9. Земельні ділянки, які не підлягають оподаткуванню земельним податком
9.1. Не сплачується податок за:
9.1.1. сільськогосподарські угіддя зон радіоактивно забруднених територій, визначених відповідно до закону такими, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи (зон відчуження, безумовного (обов'язкового) відселення, гарантованого добровільного відселення і посиленого радіоекологічного контролю), і хімічно забруднених сільськогосподарських угідь, на які запроваджено обмеження щодо ведення сільського господарства;
9.1.2. землі сільськогосподарських угідь, що перебувають у тимчасовій консервації або у стадії сільськогосподарського освоєння;
9.1.3. земельні ділянки державних сортовипробувальних станцій і сортодільниць, які використовуються для випробування сортів сільськогосподарських культур;
9.1.4. землі дорожнього господарства автомобільних доріг загального користування - землі під проїзною частиною, узбіччям, земляним полотном, декоративним озелененням, резервами, кюветами, мостами, штучними спорудами, тунелями, транспортними розв'язками, водопропускними спорудами, підпірними стінками, шумовими екранами, очисними спорудами і розташованими в межах смуг відведення іншими дорожніми спорудами та обладнанням, а також землі, що знаходяться за межами смуг відведення, якщо на них розміщені споруди, що забезпечують функціонування автомобільних доріг, а саме:
а) паралельні об'їзні дороги, поромні переправи, снігозахисні споруди і насадження, протилавинні та протисельові споруди, вловлюючі з'їзди, захисні насадження, шумові екрани, очисні споруди;
б) майданчики для стоянки транспорту і відпочинку, склади, гаражі, резервуари для зберігання паливно-мастильних матеріалів, комплекси для зважування великогабаритного транспорту, виробничі бази, штучні та інші споруди, що перебувають у державній власності, власності державних підприємств або власності господарських товариств, у статутному капіталі яких 100 відсотків акцій (часток, паїв) належить державі;
9.1.5. земельні ділянки сільськогосподарських підприємств усіх форм власності та фермерських (селянських) господарств, зайняті молодими садами, ягідниками та виноградниками до вступу їх у пору плодоношення, а також гібридними насадженнями, генофондовими колекціями та розсадниками багаторічних плодових насаджень;
9.1.6. земельні ділянки кладовищ, крематоріїв та колумбаріїв;
9.1.7. земельні ділянки, на яких розташовані дипломатичні представництва, які відповідно до міжнародних договорів (угод), згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, користуються приміщеннями та прилеглими до них земельними ділянками на безоплатній основі;
9.1.8. земельні ділянки, надані для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення діяльності релігійних організацій України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку.
10. Особливості оподаткування платою за землю
10.1. Нові зміни до рішення щодо наданих пільг зі сплати земельного податку надаються відповідному контролюючому органу до 1 числа першого місяця кварталу, що настає за звітним кварталом, у якому відбулися зазначені зміни.
10.2. Якщо право на пільгу у платника виникає протягом року, то він звільняється від сплати податку починаючи з місяця, що настає за місяцем, у якому виникло це право. У разі втрати права на пільгу протягом року податок сплачується починаючи з місяця, що настає за місяцем, у якому втрачено це право.
10.3. Якщо платники податку, які користуються пільгами з цього податку, надають в оренду земельні ділянки, окремі будівлі, споруди або їх частини, податок за такі земельні ділянки та земельні ділянки під такими будівлями (їх частинами) сплачується на загальних підставах з урахуванням прибудинкової території.
Ця норма не поширюється на бюджетні установи у разі надання ними будівель, споруд (їх частин) в тимчасове користування (оренду) іншим бюджетним установам, дошкільним, загальноосвітнім навчальним закладам незалежно від форм власності і джерел фінансування.
11. Податковий період для плати за землю
11.1. Базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік.
11.2. Базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв'язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців).
12. Порядок обчислення плати за землю
12.1. Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.
12.2. Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
12.3. Платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 Податкового кодексу України, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
12.4. За нововідведені земельні ділянки або за новоукладеними договорами оренди землі платник плати за землю подає податкову декларацію протягом 20 календарних днів місяця, що настає за звітним.
12.5. Нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.
12.6. У разі переходу права власності на земельну ділянку від одного власника - юридичної або фізичної особи до іншого протягом календарного року податок сплачується попереднім власником за період з 1 січня цього року до початку того місяця, в якому припинилося його право власності на зазначену земельну ділянку, а новим власником - починаючи з місяця, в якому він набув право власності.
12.7. У разі переходу права власності на земельну ділянку від одного власника - фізичної особи до іншого протягом календарного року контролюючий орган надсилає (вручає) податкове повідомлення-рішення новому власнику після отримання інформації про перехід права власності.
Якщо такий перехід відбувається після 1 липня поточного року, контролюючий орган надсилає (вручає) попередньому власнику нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).
У разі якщо платник податків має у власності декілька земельних ділянок, щодо яких необхідно провести звірку даних, для її проведення такий платник податків має право звернутися до контролюючого органу за місцем знаходження будь-якої з таких земельних ділянок.
12.8. За земельну ділянку, на якій розташована будівля, що перебуває у спільній власності кількох юридичних або фізичних осіб, податок нараховується з урахуванням прибудинкової території кожному з таких осіб:
1) у рівних частинах - якщо будівля перебуває у спільній сумісній власності кількох осіб, але не поділена в натурі, або одній з таких осіб-власників, визначеній за їх згодою, якщо інше не встановлено судом;
2)пропорційно належній частці кожної особи - якщо будівля перебуває у спільній частковій власності;
3)пропорційно належній частці кожної особи - якщо будівля перебуває у спільній сумісній власності і поділена в натурі.
12.9. За земельну ділянку, на якій розташована будівля, що перебуває у користуванні кількох юридичних або фізичних осіб, податок нараховується кожному з них пропорційно тій частині площі будівлі, що знаходиться в їх користуванні, з урахуванням прибудинкової території.
13. Строк сплати земельного податку
13.1. Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
13.2. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.
13.3. Облік фізичних осіб - платників податку і нарахування відповідних сум проводяться щороку до 1 травня.
13.4. Податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
13.5. Податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.
13.6. При переході права власності на будівлю, споруду (їх частину) податок за земельні ділянки, на яких розташовані такі будівлі, споруди (їх частини), з урахуванням прибудинкової території сплачується на загальних підставах з дати державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку.
13.7.У разі надання в оренду земельних ділянок (у межах населеного пункту), окремих будівель (споруд) або їх частин власниками та землекористувачами податок за площі, що надаються в оренду, обчислюється з дати укладення договору оренди земельної ділянки або з дати укладення договору оренди будівель (їх частин).
13.8. У разі якщо контролюючий орган не надіслав (не вручив) податкове (податкові) повідомлення-рішення у строки, встановлені ст..287 п.287.9., фізичні особи звільняються від відповідальності, передбаченої Податковим Кодексом України за несвоєчасну сплату податкового зобов’язання.
Сільський голова: Марина ПЛЕЧКО